Suroja siellä, suroja täällä...
Maanantaina 19. Huhtikuuta 2010 kello 14:38
Suuronnettomudet ja niiden johtaminen tuntuu olevan melko lailla pinnalla oleva asia tällä hetkellä ensihoidossa. Ja ymmärtäähän tuon, runsaasti julkissuutta saaneita monipotilas- ja suuronnettomuustilanteita (aiheuttajina niin liikennevahingot, kemikaalit kuin väkivalta) on tapahtunut viime vuosina jopa runsaasti. Ja niin meidän alalla järjestetään suuronnettomuusharjoituksia, seminaareja, koulutuksia ja keskustelu käy vilkkaana.

Näiden harjoituksien järjestäminen pidetään erittäin työläänä hommana, ja sen takia niitä järjestetäänkin alueittain melko harvoin. Toinen ikävä piirre on se että niihin mahtuu yleisesti melko pieni osa alueen ensihoitohenkilökunnasta jolloin harjoituksen antama koulutusarvo jää aika pieneksi. Tämä varsinkin sen takia että usein käy niin että myös seuraavassa harjoituksessa on paikalla ne samat ihmiset kuin edellisenä tai toissavuonna. Ne samat ihmiset joita asia kiinnostaa ja jotka ovat valmiita saapumaan paikalle jopa vapaapäivinä. Ja suuri osa jäävät pois. OK, tämä ei tietenkään aina ole ihan näin mustavalkoista ja joskus myös halukkaat jäävät ikävä kyllä rannalle. Mutta kenenkään on turha kiistää täysin kuvailmani tilanne. Monessa paikassa (mm. meillä) henkilökunnan määrä on niin iso että pitäisi järjestää aika monta harjoitusta vuodessa jotta kaikki saisivat ottaa osaa.
Ratkaisu? Hitostako minä tiedän, mutta pari ajatusta/ehdotusta olisi. Ensinnäkin suroharjoituksia voi järjestää myös helpommin kartta- ja paperiharjoituksen muodossa. Jotkut suhtautuvat näihin aika negatiivisesti, ja pitäähän se paikkaansa ettei ne ole ”aitojen harjoituksien” veroisia mutta näitä voi ongelmitta pitää työvuorossa ilman sen suurempia erikoisjärjestelyitä. Sen voi myös keskeyttää hälytystehtävien takia ja jatkaa myöhemmin. Paperipotilaat eivät valita siitä että ne joutuvat makaamaan kolme tuntia keskellä kloorivuotoa sillä aikaa kun harjoitukseen osallistujat käyvät ”raapaisemassa muutaman peruskyydin”. Olen vuosien aikana ottanut osaa moneen karttaharjoitukseen ja merkittävä osa niistä ovat olleet suorastaan erinomaisia. Voi harjoitella autojen sijoittelua, hoitopaikan sijoittelua, ensiluokittelun perusperiaatteita, kuljetuskohteita ja –järjestystä. Tämä on asia johon meidän henkilökunta saa varautua tulevaisuudessa koska tulen järjestämään näitä.

Toinen ehdotus on päivittäistilanteiden käyttäminen harjoitustilanteina. Siinä vaiheessa kun potilaita on suurempi määrä ja vaikka kaikki olisivat esitietojen perusteella hyvässä kunnossa, niin olisi erittäin fiksua kaikille järjestelmän osapuolille jos lääkintäjohto suorittaisi sen ”surohengessä”. Eli nimetään luokittelujohtaja ja tehdään luokittelu oikein, ja käsitellään triagen antama data kunnolla. Meidän alueella tulee aina välillä tilanteita jotka sopivat hyvin ja ne kannattaisi ehdottomasti käyttää hyväksi. Ei tarvitse tehdä suuronnettomuushälytyksiä koko sairaanhoitopiirin alueelle tai laittaa keikkoja ajokieltoon jos kyseessä on paikallisen ensihoitojärjestelmän oma sisäinen asia.
Tuorein tilanne itselleni oli kemikaalivuoto viime syksynä Lohjalla, jossa 21 ihmistä altistui. Ensimmäinen yksikkö aloitti luokittelun ja melko nopeasti ilmeni kaikkien olevan vihreitä (ei kirjaimellisesti) ja hyvävointisia. Mutta se ei tarkoita että lyödään tässä vaiheessa kaikki surokuviot roskiin ja ruvetaan menemään sieltä missä aita on matalin, vaan jospa sen kerran otettaisiinkin vähän erilainen tie. Tehtävän loppupuolella kävin Lohja P3:n kanssa jonkinlaisen loppupalavaerin ja todettiin tehtävän olleen erinomainen harjoitus niin pelastus- kuin ensihoitohenkilökunnalle. Johtavat saavat erittäin tarpeellista harjoittelua ja kokemusta, ja sama koskee ns. rivihenkilökuntaa. Moni meidän alalla on ikävä kyllä näissä asioissa liikkeellä sillä ajatuksella että ”surot ovat harvinaisia, ei ne mulle osu”. Ikävä kyllä saattavat osua ja varsinkin jos ”samanhenkiset” sattuvat silloin olemaan enemmistönä vuorossa voi se tietää hankaluuksia…
katana paikasta kellari on kommentoinut
Maanantaina 19. Huhtikuuta 2010 kello 18:12
Minustakin nuo surot ovat varsin kouluttavia, vaikka olenkin vain yhteen osallistunut. Se oli TuPu 2008 ja WWF:n kautta olin maalihenkilönä (kuolin). Nyt olis tarkoitus mennä Myrskytuuli 2010:een ens kuussa, SPR:n kautta. Suro harjoituksilla on aina myös se viihdyttävä osio, ainakin maalihenkilöillä. Liputan niiden puolesta, vaikka vasta alaa opiskelenkin.
1
Crisu paikasta PE391 on kommentoinut
Tiistaina 20. Huhtikuuta 2010 kello 12:06
Muistan tapauksen hyvin ja olin erittäin onnekas että satuin mukaan tuolle keikalle. Mielestäni se oli erittäin opettavainen keikka vaikka kaikki olivatkin vihreitä. Ymmärrän täysin mitä haet ajatuksellasi takaa ja olen samaa mieltä. Ikävä tosiasia on että edes koulutuksessa (ainakaan meillä) ei olisi ollut ilman omaa luentoani sanaakaan suroista. ei harjoittelua ei mitään.. tiedä sitten miten muissa kouluissa on mutta ehdottomasti noita tulisi reenata!
-C-
2
Stende paikasta koti on kommentoinut
Keskiviikkona 21. Huhtikuuta 2010 kello 10:49
Katana - Maalihenkilönä oleminen on mielenkiintoista ja olen sitä mieltä että jokainen eh-henkilökuntaan pitäisi kokea sitä. On aina terveellistä kokea myös miltä homma tuntuu potilaana, ja sillä saattaa olla ihan myönteisiä vaikutuksia omaan työhön. :-)
Crisu - Joo, ei meilläkään koulussa (OK, 90-luvun puolella selvästi mutta kuitenkin) puhuttu suroista sanaakaan. Tilanteissa jossa oli enemmän potilaita hoidettiin niinkuin hoidettiin, jokainen otti jonkun ja jossain vaiheessa potilaat oli viety (jolloin saatettiin hyvin kuljettaa väärässä järjestyksessä). Mutta ottaen huomioon että sopimuspalokuntien evy-kurssilla puhutaan suroista niin on se nyt pikkaisen omituista ettei siitä puhuta nykyään kouluissa...
3
spide paikasta hesa on kommentoinut
Perjantaina 23. Huhtikuuta 2010 kello 23:58
Olen ensivuonna hakeutumassa ensihoitajaksi, olisi kysymys eräästä mielenkiintoisesta pätevyydestä tuon suoritettua.
Suomeksi ei ole flight nursen koulutuksesta paljoakaan infoa löytynyt. http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_nurse
Antaa valmiuden toimia lentopelastusoperaatioissa, esim medi-helin kaltaisissa kulkuvälineissä. Kyllä suomessakin kyseinen, tai ainakin vastaava pätevyys pitäisi pystyä suorittamaan.
Pieni sivukysymys, tässä nyt olisi about vuosi aikaa (ellei syksyllä pysty hakemaan ensihoitajaksi), voisitko suositella jotain lukumateriaalia mistä olisi hyötyä sen ensimmäisen vuoden aikana/pääsykokeessa?
Kiitos vastauksesta!
4
Klyyvi paikasta Koti on kommentoinut
Lauantaina 24. Huhtikuuta 2010 kello 18:29
Suomessa vastaavat ovat lähinnä Lentoavustajia heillä pääsääntöinen pohjakoulutus on Pelastaja.
Täsmällisiä lukuvinkkejä tuonne pääsykokeeseen voi antaa lanssari lisää mutta: AMK -puolella ainakin on esiintynyt Leino-Kilpi & Välimäki: Etiikka hoitotyössä. WSOY.
Bjålie & Haug & Sand & Sjaastad & Toverud: Ihminen. Fysiologia ja Anatomia. WSOY. Luvut 1. Solut, kudokset ja elimet sekä 14. Kemian ja fysiikan perusteet.
Lisäksi englanti ja Matematiikka kannattanee prepata.Osassa paikoissa on sitten kountotestit vielä lisäksi eli lukemiseksi lisäksi Bodauksen tietojätti ja jotain tekemään sen mukaisesti.
Kun katselee muutoin mitä "alalla"keskustellaan (tulee hyvin täällä esiin) Eiketti ja Elle tulisi noeasti mieleen lehdistä....Etua on myös siitä jos pystyy syömään saman lounaan lämmittämättä neljästi,tai pystyy lapioimaan kebabia sataa liikkuvassa autossa,sotkematta! Joku (huono)vitsikirja kannattaa kanssa opiskella,sekä pitämään vihreistäkuulista.
Nää kaikki opiskeluohjelmaan sitten loppuopiskeluiden ajaksi...
5
Stende paikasta V(ihti)190 on kommentoinut
Maanantaina 3. Toukokuuta 2010 kello 19:11
Anteeksipyyntö Spidelle pitkästä vastausviiveestä, dementia on kamala asia... ;-)
Klyyvi tuossa aika hyvin vastaili (kiitos siitä), ja minä lähinnä komppaan/täydennän vähän. Eli Suomessa ei (ainakaan minun tietojen mukaan) ole mitään virallista (lieneekö edes epävirallista) flightnursekoulutusta. MediHelissä lentoavustajat ovat ymmärtääkseni tällä hetkellä kaikki pelastajia, ja esim. EMA:lla lentosairaankuljetuksessa hoitohenkilökunta kostuu ensihoidon ammattilaisista (ensihoitaja AMK, sairaanhoitaja, lähihoitaja, perushoitaja jne). Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä.
Kirjapuolella yksi keskeisempiä opuksia on varmasti tuo Ensihoidon Käsikirja. Hyvä kirja... :-)
6
heva paikasta kotoa on kommentoinut
Torstaina 6. Toukokuuta 2010 kello 00:28
Medi-Heleissä taitaa lentoavustajat tosiaan olla pelastajia, mutta ainakin Itä- ja Keski-Suomen (Ilmari) ja Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun (Sepe) lääkärihelikoptereissa lentoavustajat on aina olleet nimenomaan ensisijaisesti hoitoalan koulutettuja, tätä nykyä vissiin kaikki sairaanhoitajia/ensihoitajia. Sinänsä hassua, kun Medi-Helit on aina olleet vain lääkäriyksiköitä, kun taas Ilmari ja Sepe osallistuivat aiemmin myös erilaisiin etsintä- ja pelastustehtäviin... eli olisi voinut olettaa, että ainakin aiemmin lentoavustajien peruskoulutus olisi ollut näissä yksiköissä juuri toisinpäin.
Nykyisin myös Ilmari ja Sepe ovat käytännössä >99%:sesti nimenomaan lääkäriyksiköitä muiden toimialojen (etsintä- ja pelastus) jäädessä valtion ilmailukaluston ja osin vapaaehtoisten lentopelastuskerhojen työksi.
7
Lisää